Saturday, 16 October 2021

Kelebihan CoQ10 yang ramai orang tidak tahu lagi | Winichelen Wongkin

 

Kelebihan CoQ10 yang ramai orang tidak tahu lagi | Winichelen Wongkin


Seperti yang kita tahu CoQ10 ini tertumpu banyak di organ-organ penting seperti jantung dan otak untuk menyokong kesihatan jantung dan otak kita. Tapi tahukah anda bahawa CoQ10 ini mempunyai kelebihan yang lain lagi? Jom kenali.

Bagi mereka yang mementingkan kesihatan kulit dan ingin kelihatan kekal remaja, CoQ10 ini membantu dalam meremajakan kulit. Semakin meningkat usia dan tanda-tanda penuaan pada kulit pula semakin kelihatan boleh dilambatkan dengan pengambilan CoQ10 yang mencukupi. Ia berfungsi untuk memelihara kulit kita dengan menggalakkan pembaikpulihan sel, meningkatkan pengeluaran sel yang sihat dan mengaktifkan kembali sel-sel baru dengan lebih efektif.

Selain itu, CoQ10 juga membantu dalam mempercepatkan penyembuhan luka. CoQ10 membantu dalam penghasilan semula tisu-tisu yang rosak dengan meningkatkan penghasilan sel baru, pembaikan tisu dan proses penyerapan oksigen ke dalam tisu yang perlu di baiki. Dalam pada itu, CoQ10 juga berperanan dalam menurunkan keradangan. Menurut kajian juga menunjukkan bahawa CoQ10 membantu dalam meningkatkan kekuatan otot dan jisim otot fast-twitch (type-II) yang mana ia merupakan otot yang menjana kuasa dan kekuatan. Ia jug bertindak dalam mengurangkan kerosakan oksidatif kepada sel-sel otot kera tinggi kadar antioksida.
Oleh itu tidak hairanlah CoQ10 ini merupakan salah satu nutrisi yang penting dalam mengekalkan kesihatan kendiri.Dan berita baik untuk kita semua, CoQ10 ini boleh juga di dapati dalam bentuk suplemen. Namun sila berhati-hati ketika memilih produk.

Continue Reading

Monday, 20 September 2021

Tips Kekal Sihat Dan Cergas Bertenaga Sepanjang Hari Walaupun Sibuk | Winichelen Wongkin

 

Tips Kekal Sihat Dan Cergas Bertenaga Sepanjang Hari Walaupun Sibuk | Winichelen Wongkin



Golongan yang berkerja berumur 21 tahun ke atas sering menjadi ancaman kepada kelesuan di tempat kerja. Yang sering menjadi punca adalah disebabkan tekanan hidup yang semakin mencabar, kerja lebih masa, dan bebanan kerja di luar masa bekerja. Bila berlanjutan maka menyebabkan kekurangan produktiviti pekerja, tumpuan semakin merosot dan menyumbang pula kepada risiko kemalangan di tempat kerja. Mujurlah ada set bajet sihat dan bertenaga yang memberi keuntungun lebih RM100.

Antara tanda-tanda yang di alami apabila mengalami kelesuan di tempat kerja ini adalah sentiasa mengantuk, tidak bertenaga, kurang tumpuan dan prestasi kerja menurun. Inilah antara penyebab utama pekerja ingin berhenti kerja atau berpindah.

Antara salah satu pakej yang memberi keberkesanan yang selamat kepada mereka yang sibuk bekerja ini adalah Pakej Sihat dan Bertenaga dengan CoQtrol Plus yang berfungsi memenuhi keperluan CoQ10 harian untuk memberikan tenaga yang mencukupi dan mampu meningkatkan tahap kesihatan. Apabila CoQ10 mencukupi ia mampu memberikan bahan api yang mencukupi kepada pusat jana kuasa badan kita di mitokondria dan seterusnya menghasilkan tenaga sehingga 95%.Dengan menukarkan gula dan lemak kepada tenaga.

Tips Kekal Sihat Dan Cergas Bertenaga Sepanjang Hari Walaupun Sibuk | Winichelen Wongkin


Selain itu, secara semula jadi CoQ10 banyak berada di jantung untuk mengepam darah dan membekalkan oksigen selama 24/7 tanpa henti memerlukan CoQ10 yang tinggi. Dan ini boleh dibantu dengan pengambilan CoQtrol Plus secara konsisten. Produk premium ini yang dilengkapi oleh tokoferol dan resveratrol mampu memberikan khasiat yang terbaik. Formulasi berpaten dengan menggunakan minyak zaitun (Patent No. MY-139379-A) untuk penyerapan yang lebih optimum. Cinch Tea Mix boleh mengurangkan rasa mengantuk, memberi tenaga dan mengekalkan kecergasan sepanjang hari. Dengan campuran teh hijau, merah dan matcha sangat sedap untuk di minum walaupun tanpa pewarna tiruan, gluten dan bahan pengawet. Ditambah pula dengan taurina yang memang dikaji boleh meningkatkan kepekaan dan kecergasan.
Vivix pula penuh dengan antioksidan yang mampu mengoptimumkan prestasi sel supaya badan mampu bekerja dengan lebih efisien. Ia juga boleh meningkatkan kepekaan dan tenaga dalam melakukan kerja seharian.

Sekiranya anda seorang yang perlu bekerja shift yang panjang, ibu yang bekerjaya, perlu bekerja di bawah tekanan, bekerja di bawah risiko pandemik masa kini, bekerja di sektor binaan, waktu inilah masa yang sangat sesuai untuk korang dapatkan CoQtrol Plus, Cinch TeaMix dan Vivix yang hebat ini. Pakej Sihat Bajet dan Betenaga ini memberikan anda peluang untuk mendaftar sebagai ahli secara PERCUMA. Dengan penjimatan sebanyak RM100 berserta penghantaran percuma terus ke rumah anda. Malah anda berpeluang untuk dapatkan bonus sebanyak 5% dari belian set ini. Setiap ahli berdaftar akan dimasukkan ke dalam kumpulan sokongan khas BOGO PAMILY untuk info yang menarik berserta pelbagai aktiviti bersama kami.


Dapatkan promosi anda yang jimat RM100 ini sekarang dengan klik wasap link / call 0198312837

Baca juga:

Keistimewaan dan Kelebihan CoQtrol

Manfaat/Kelebihan Coq10 Untuk Kesihatan

Continue Reading

Thursday, 16 September 2021

Jeruk Mangga Asam Boi Versi Winy | Winichelen Wongkin

JERUK MANGGA ASAM BOI VERSI WINY | WINICHELEN
Untuk peminat-peminat makanan asam semestinya suka makan jeruk mangga asam boi ni kan?

Actually resepi ni dah kongsi dalam FB hari tu tapi nak bagitau dengan lebih details juga kat sini.

Winy dapat mangga percuma dari kawan ni yang datang rajin nak buat jeruk mangga ni.ahahak

Bahan-bahannya tidaklah banyak mana pun guna saja apa yang adda dalam dapur, cuma kalau tiada tu kena lah beli.hehe

So Winy senaraikan bahan-bahan yang perlu.

1. Mangga muda
2. Garam (secukup rasa)
3. Gula (secawan/3 sudu makan)
4. Asam boi 1 paket dalam 15-20 biji)
4. Cili padi
5. Limau nipis/Kasturi (optional)
Continue Reading

Keistimewaan Dan Kelebihan CoQtrol Plus Shaklee | Winichelen Wongkin

Keistimewaan Dan Kelebihan CoQtrol Plus Shaklee | Winichelen Wongkin

Coenzyme-Q10 (Coqtrol Plus Shaklee) merupakan sumber nuttrien utama dalam penghasilan tenaga. Ia berada di dalam mitokondria, iaitu stesen jana kuasa sel badan kita. Coenzyme-Q10 ini banyak dalam sel otak, jantung dan hati. Ia bertindak sebagai butang permulaan untuk menghidupkan enjin dalam menghasilkan tenaga di dalam sel badan manusia.

Apabila sel-sel badan sihat dan bertenaga, badan akan berfungsi dengan lebih baik dan optimum dalam melakukan aktiviti yang anda lakukan setiap hari. Semakin meningkat umur pula tahap Coenzyme-Q10 semakin berkurang.

KEISTEMEWAAN COQTROL PLUS SHAKLEE

1. CoQtrol Plus Shaklee mengandungi 100mg Coenzyme-Q10 yang mencukupkan kadar pengambilan saranan harian. Di samping itu juga dilengkapi dengan resveratrol yang bertindak sebagai anti radang dan tokoferol sebagai antioksidan untuk nutrisi yang berganda.

2. Coqtrol Plus Shaklee juga menggunakan sistem minyak zaitun untuk penyerapan yang lebih optimum.

Masa yang sesuai ialah selepas makan. Samada pagi, petang mahupun malam. Sangatlah disarankan untuk mengambil pada waktu malam bagi mereka yang bekerja shift malam atau perlu untuk kekal bertenaga membuat kerja harian di waktu malam.

Kapsul yang kecil mudah untuk ditelan. Tiada tambahan perisa/pewangi.

Harga Pasaran RM148 Jika inginkan penjimatan yang lebih dan dapatkan harga ahli boleh berdaftar DISINI. Sebarang pertanyaan lanjut dan tempahan juga anda boleh hubungi saya juga DISINI

Baca juga: 

Apakah Yang Anda Perlu Tahu Mengenai CoQ10?


Keistimewaan Dan Kelebihan CoQtrol Plus Shaklee | Winichelen Wongkin



Continue Reading

Manfaat/Kelebihan CoQ10 Untuk Kesihatan| Winichelen Wongkin

Manfaat/Kelebihan CoQ10 Untuk Kesihatan| Winichelen Wongkin


Menurut kajian keperluan CoQ10 bagi orang dewasa untuk bekerja dan melakukan aktiviti seharian ialah 100mg. Dan ini akan memberikan banyak manfaat kepada badan. CoQ10 ini secara amnya dihasilkan oleh badan kita melalui pengambilan makanan yang tinggi kadar CoQ10. Namun semakin meningkat usia bilangan penghasilan CoQ10 semakin berkurangan, tubuh akan mengalami kesukaran untuk CoQ10 dan menyebabkan aktiviti kehidupan seharian merosot.

Mereka yang mengambil Statin, ubat untuk rendahkan paras kolestrol memerlukan lebih banyak CoQ10 kerana ubat ini akan mengurangkan kadar penghasilan CoQ10 sebanyak 40%.

CoQ10 yang kita tahu lebih banyak tertumpu di organ-organ utama yang melibatkan banyak tenaga seperti otak, hati dan jantung. Peredaran darah yang baik dan lancar menjadi indikasi bahawa jantung kita kuat dan sihat. Untuk mengekalkannya berdegup dengan lancar dan bertenaga, CoQ10 amatlah perlu untuk menguatkan otot jantung, menyokong fungsi jantung yang sihat, dan meningkatkan paras tenaga kepada mereka yang mengambil ubat-ubatan seperti Statin.

Dalam pada itu, CoQ10 juga sangat sesuai untuk mereka yang merancang untuk dapatkan zuriat. Hal ini kerana, CoQ10 kaya dengan antioksidan yang melindungi sperma (bagi lelaki) daripada radikal bebas dan meningkatkan jumlah bilangan sperma. Bagi wanita pula CoQ10 ini mampu meningkatkan kualiti ovum agar lebih sihat dan mudah untuk mensyewakan sperma.

Bagi mereka yang sering mengalami masalah pening kepala atau migrain CoQ10 dikatakan boleh mnegurangkan simptom kerana ia bertindak melindungi saraf, membantu dalam mengurangkan pembentukan plak amiloid, yang menjadi punca utama penyakit Alzheimer di dalam otak. Selain itu ia juga mampu untuk menjana fungsi otak yang baik dengan membantu meningkatkan fokus dan fungsi sel-sel otak.
Bagi mereka yang melakukan aktiviti yang menggunakan penggunaan minda atau melakukan pekerjaan di bawah tekanan seperi bahagian pengurusan. Pengambilan CoQ10 yang mencukupi semestinya perlu.

Boleh tengok:

Continue Reading

Apakah Yang Anda Perlu Tahu Mengenai Coenzyme-Q10 (CoQ10) | Winichelen Wongkin

 

Apakah Yang Anda Perlu Tahu Mengenai Coenzyme-Q10 (CoQ10) | Winichelen Wongkin

Coenzyme-Q10 atau lebih dikenali sebagai CoQ10 "Ko-Q-Ten" ini merupakan komponen penting dalam penghasilan tenaga di peringkat sel badan. Ia berada di dalam mitokondria, yang merupakan stesen janakuasa sel kita. Tanggungjawab utama CoQ10 ini untuk menghasilkan tenaga di setiap sel. CoQ10 ini merupakan nutrien yang larut dalam lemak, yang terdapat dalam hampir semua sel. Juga merupakan antioksidan semulajadi. CoQ10 ini bertindak sebagai palam pencucuh (spark plug) untuk memulakan proses penghasilan tenaga untuk menukarkan makanan kepada tenaga (ATP) - Adinosine Triphosphate.

Apakah Yang Anda Perlu Tahu Mengenai Coenzyme-Q10 (CoQ10) | Winichelen Wongkin
Sumber: Google

Coenzyme-Q10 ini juga boleh dikenali sebagai Vitamin Q yang mana ia merupakan sejenis bahan yang boleh di dapati di jantung, hati dan otak kita. Namun bilangan CoQ10 ini lebih tinggi di jantung kita kerana jantung memerlukan lebih banyak tenaga untuk mengepam darah keseluruh badan. Semakin meningkat umur pula bilangan CoQ10 semakin berkurangan, walhal kita perlukan lebih banyak tenaga untuk melakukan pekerjaan seharian.

CoQ10 merupakan bahan asas dalam penjanaan tenaga sel. Ia berfungsi secara berpanjangan untuk memulakan dan menghasilkan tenaga. Apabila sel-sel manghasilkan tenaga yang banyak, badan anda mempunyai tahap tenaga yang baik akan meningkatkan tahap stamina dan juga meningkatkan kesihatan anda secara menyeluruh.

Jantung ialah organ yang bekerja keras di sepanjang hayat kita dan semestinya memerlukan tenaga yang banyak untuk bekerja. Justeru itu, bilangan CoQ10 yang ada pada jantung juga memainkan peranan kelancaran darah di pam keseluruh badan. Apabila tahap CoQ10 di tahap yang optimum maka jantung kita boleh mengepam darah keseluruh badan dengan lebih cekap dan efektif.
Justeru, adalah dinasihatkan untuk mengambil makanan yang bersesuaian dan cukup untuk penghasilan CoQ10 dalam diet seharian kita.











Continue Reading

Tuesday, 14 September 2021

Tanda-Tanda Anda Mengalami Masalah Kelesuan | Winichelen Wongkin

 

Tanda-Tanda Anda Mengalami Masalah Kelesuan | Winichelen Wongkin

Secara umumnya kelesuan merupakan keadaan apabila badan berasa sangat penat, kurang kapasiti untuk bekerja atau terlalu mengantuk sehingga mengganggu fokus. Terdapat beberapa cabang kelesuan ini. Iaitu melibatkan fizikal, mental dan juga emosi.

Masalah ini jika berlanjutan maka banyak kemungkinan yang tidak baik berlaku. Contohnya, kemalangan jalan raya. Banyak kemalangan jalan raya berlaku disebabkan oleh pemandu yang terlelap, terlalu penat. Oleh itu, jika anda mengalami gejala-gejala seperti berikut silalah berjumpa dengan pakar jika ia sudah menggangu aktiviti harian.

1. FIZIKAL
  • Menguap berkali-kali sepanjang hari.
  • Mata terasa berat dan sering tertutup.
  • Mata berair dan sering menggosok.
  • Sakit kepala.
  • Pening dan loya.
2. MENTAL
  • Sukar untuk fokus.
  • Sensitif dan mudah tersinggung.
  • Mudah terlupa dan sering melakukan kesilapan kecil, yang biasanya tidak dilakukan.
  • Komunikasi yang kurang berkesan.
3. EMOSI
  • Kurang motivasi
  • Mudah marah
  • Suka memendam dan mendiamkan diri
  • Tidak lagi seronok melakukan aktiviti yang selama ini disukai
Masalah ini tidak boleh dibiarkan berlajutan kerana akan memudaratkan kesihatan. Pastikan rehat yang mencukup dan mengamalkan diet yang seimbang.


Boleh lihat juga:






Continue Reading

Friday, 3 September 2021

Hero Kiddo Shaklee Produk Terbaru Khas Untuk Kanak-Kanak: Shaklee Kids | Winichelen Wongkin

Hero Kiddo Shaklee Produk Terbaru Khas Untuk Kanak-Kanak: Shaklee Kids | Winichelen Wongkin


Buat ibu bapa pastinya inginkan yang terbaik buat anak-anak mereka lebih-lebih lagi pada ketika musim pandemik ini. 

Dan menjadi satu kelegaan buat ibu bapa kerana Shaklee lancarkan satu produk terbaru iaitu HERO KIDDO SHAKLEE! Set pertahanan diri yang sangat sesuai juga untuk ramai golongan. 

Bagi mereka yang tak suka makan pil/tablet korang boleh dapatkan Gummy Bear ini. 


Hero Kiddo Shaklee Produk Terbaru Khas Untuk Kanak-Kanak: Shaklee Kids | Winichelen Wongkin




Hero Kiddo Shaklee Produk Terbaru Khas Untuk Kanak-Kanak: Shaklee Kids | Winichelen Wongkin


Keistimewaan Hero Kiddo Shaklee

  • Sedap. Rasa ceri semulajadi dalam bentuk beruang
  • Dilengkapi dengan nutrisi yang meningkatkan imuniti (Vitamin C, Vitamin D, Zink dan ekstrak Elderberi)
  • Konsinterasi ekstrak elderberi yang tinggi 64:1 satu hidangan 
  • Tinggi dengan vitamin c. 210mg dalam satu hidangan 
  • Daripada bahan-bahan Non-GMO (Genetik yang tidak diubahsuai) Free gluten, bebas soya, dan semestinya sumber dari vegan
  • Tanpa bahan pewarna, perisa dan pengawet.
  • Tidak mengandungi sirap jagung. Sumber dari pectin (Sumber serat tumbuhan)
  • Punyai tanda Halal yang diiktiraf oleh JAKIM
Kandungan Hero Kiddo

ELDERBERRY - 70mg
Diambil dari buah yang sudah matang/masak ranum. Elderberry kaya dengan bahan yang menyokong antibodi dan kaya dengan antioksidan

VITAMIN C - 210mg
Vitamin C ialah nutrisi penting yang ada pada buah-buahan dan sayur-sayuran seperti cherries, orange, anggur,kiwi. Jadi ini merupakan sumber yang terbaik. 

VITAMIN D - 15 mcg
Vitamin D merupakan vitamin larut lemak yang penting. Badan kita menghasilkan vitamin D apabila kita terdedah kepada matahari dan daripada beberapa makanan seperti cendawan ikan yang tinggi kandungan nutrisi seperi tuna, salmon. 

ZINK - 3mg
Zink merupakan mineral penting yang terdapat dalam pelbagai jenis makanan seperti daging merah, ayam, makanan laut dan cereal. 

Antioksidan yang hebat apabila Elderberry + Vitamin C + Vitamin D + Zink digabungkan sekali. Akan hasilkan imunity yang kuat. 

Hero Kiddo Shaklee Produk Terbaru Khas Untuk Kanak-Kanak: Shaklee Kids | Winichelen Wongkin



Kuantiti: 90 gummies/Untuk sebulan
Harga Pasaran: RM161
Status: Bakal dilancarkan pada bulan Oktober
Promosi Semasa: Beli 3 botol akan dapat woven bag purple Shaklee Kids, Keahlian Percuma dan Penghantaran Percuma

Untuk dapatkan harga istimewa boleh klik link INI

Ingin menyertai kami di Shaklee boleh klik link INI

Hero Kiddo Shaklee Produk Terbaru Khas Untuk Kanak-Kanak: Shaklee Kids | Winichelen Wongkin



Continue Reading

Sunday, 22 August 2021

Mangavol: Adat Dan Pantang Larang | Winichelen Wongkin

 

Mangavol: Adat Dan Pantang Larang | Winichelen Wongkin

INAVOL merupakan satu karya berharga turun-temurun etnik Rungus. Dengan corak yang unik dan menarik menambahkan lagi serinya. Dan sudah pasti memerlukan ketelitian dan kesungguhan yang tinggi dari si penenun.
Malah karya ini tidak boleh di tenun sewenang-wenangnya kerana ia mempunyai pantang larang yang tersendiri.

NOTA:
INAVOL = HASIL TENUNAN
MANGAVOL = MENENUN

Cerita bermula apabila gadis Rungus bernama RONGKIGO berjalan mengambil air di sungai dan terdengar bunyi yang belum pernah di dengarinya. Lalu dia pun berjalan ke arah bunyi itu dan terlihat sebuah rumah panjang. Lalu ternampaklah dua orang gadis yang sangat rupawan sedang ‘Mangavol’ duduk bertentangan. Dikatakan turun dari Kayangan.


Mangavol: Adat Dan Pantang Larang | Winichelen Wongkin
Tapi Tinongkupan


Seorang sedang menenun ‘TINONGKUPAN’ (Pakaian wanita Rungus) yang bernama LAMBING SILAD dan seorang lagi sedang menenun ‘BADU’ (Pakaian lelaki Rungus) yang bernama PITAS NGADAU. Badu’ dikatakan panas dan Tinongkupan itulah penyejuknya sebab itu mereka duduk bertentangan.

Mangavol: Adat Dan Pantang Larang | Winichelen Wongkin
Gambar Badu' ini dipetik dari buku Tenunan Etnik Rungus Inavol



Dan kedua-duanya nama itu mempunyai maksudnya tersendiri. Lambing bermaksud ‘Lembing’ iaitu senjata, manakala Silad ialah sejenis tumbuhan yang di pakai ketika upacara dan ritual orang Rungus. Pitas pula daripada perkataan Nopitas yang membawa maksud terputus dan Ngadau membawa maksud Adau atau hari.

Silad



ADAT DAN PANTANG LARANG

Secara umunya Adat dan Pantang Larang ini ialah suatu bentuk larangan bagi mengelakkan berlakunya sesuatu perkara yang tidak diingini.

Dan hanya mereka yang bergelar Bobolizan atau mempunyai Rinait sahaja yang boleh menenun pada suatu ketika dahulu.

Adat dan Pantang Larang mangavol terdiri daripada 3 fasa iaitu sebelum, semasa dan selepas mangavol.

SEBELUM
1. Wanita mengandung dilarang untuk menenun sama sekali. 
2. Bayi dan kanak-kanak tidak dibenarkan berada di tempat penenunan. 

Peralatan yang digunakan semasa mangavol.
Gambar di ambil dari galeri Sabah Handicraft Collection



SEMASA
1. Kanak-kanak dan haiwan peliharan dilarang sama sekali untuk bermain di
atas, di bawah dan di tempat penenunan.
2. Dilarang untuk menengking, merotan, memarahi anak ketika sedang
menenun.
3. Jika sedang menenun dan berlakunya kematian di sesebuah kampung itu,
maka proses menenun haruslah dihentikan serta-merta.
4. Menenun haruslah dalam keadaan yang senyap.
5. Dilarang untuk menenun pada petang hari kerana dikhuatiri akan
mengaburkan penglihatan. 
6. Dilarang untuk memperlekehkan, mentertawakan ‘surip’ (corak) terutamanya
surip ‘Monsimog’ kerana ia dikatakan makhluk halus dan bobolizan atau yang
ada rinait sahaja boleh menenun surip ini. 
7. Surip ‘Vinusak’ (bunga hutan) haruslah di siapkan pada hari yang sama.
8. Wanita yang baru sahaja kematian suami dilarang untuk menenun kerana
dikatakan akan membawa malapetaka. 

SELEPAS
1. Inavol yang sudah siap ditenun tidak boleh dipakai terus terutama ‘Badu’. 
        Ia harus dijemur dahulu dalam 1-2 hari kerana dikatakan pemiliknya iaitu 
        Pitas Ngadau akan melihat karyanya. 
2. 2 ekor ular ‘Suvari’ akan datang untuk melihat surip yang sudah disiapkan. 
       Dan dikatakan ular Suvari ini berwarna merah menyala seakan-akan api.
       Seperti yang ada pada 'Solinsing Badu’.
Gambar Badu' ini dipetik dari buku Tenunan Etnik Rungus Inavol



Bagi yang ingin dapatkan buku ‘Tenunan Etnik Rungus Inavol’ yang di tulis oleh Enohetty dan Ester Nora boleh berhubung dengan nombor ini Enohetty (010- 944 3018) berharga RM18. Ini harga belian saya yang dahulu. Mungkin ada perubahan harga untuk sekarang. 

Mangavol: Adat Dan Pantang Larang | Winichelen Wongkin


Terima kasih untuk bacaan dan yang sudi luangkan masa untuk menonton siaran langsung saya sebelum ini. Boleh klik link ini jika ingin melihat kembali kamu boleh lihat PGS TV Network. 

Jangan lupa juga untuk follow page Puruvan TV dan Persatuan Gimpuhut Sabah untuk dapatkan info-info terbaru. 



Continue Reading

Thursday, 12 August 2021

Cara-Cara Mengira Bonus Duit (Cash) Shaklee: Panduan Untuk Ahli Shaklee | Winichelen Wongkin


Cara-Cara Mengira Bonus Duit (Cash) Shaklee: Panduan Untuk Ahli Shaklee | Winichelen Wongkin


Sebagai pengedar atau ahli Shaklee yang baru anda boleh terus menjana pendapatan tanpa memerlukan modal. Dan hanya bermodalkan bayaran keahlian iaitu RM35 tanpa ada sebarang cas yang tersembunyi. Dan untuk pengetahuan, Shaklee tidak akan membayar apa-apa komisen kepada pengedar/ahli untuk pendaftaran ahli baru di bawah anda.

Apabila anda mempunyai jaringan pelanggan dan ahli berdaftar yang kukuh pula, anda boleh juga boleh meningkatkan pendapatan dan pangkat. 

Pada entri ini Winy ingin kongsikan bagaimana caranya untuk mengira Bonus Personal (dari belian sendiri), dan apabila ada ahli berdaftar dengan kita yang dikenali sebagai Net Personal Bonus. 

Sebelum itu, buat ahli baru yang belum mengenali bagaimanakah rupa sistem kita boleh berkenalkan DISINI. Dan bagi yang tertanya-tanya apakah kelebihan-kelebihan yang boleh anda perolehi apabila berdaftar sebagai ahli Shaklee boleh rujuk DISINI.

Dan untuk pengetahuan semua Shaklee sudah pun bantu kita untuk mengira bonus ini secara terperinci. Bahkan ada penyata bonus yang boleh ada muat turun melalui sistem Shaklee. Namun bagi yang baru ingin memulakan perniagaan, anda boleh jadikan ini sebagai panduan untuk mencapai target jualan atau belian anda. 

Antara istilah yang anda perlu ketahui sebelum kita belajar secara lebih mendalam adalah:-

PUV - Personal Unit Volume (Mata belian/jualan sendiri)
PV - Personal Volume (Jumlah belian/jualan berdasarkan UV)
PB - Personal Bonus (Bonus belian/jualan sendiri)
NPB - Net Personal Bonus (Bonus ahli berdaftar di bawah kita) 

Cara-Cara Mengira Bonus Duit (Cash) Shaklee: Panduan Untuk Ahli Shaklee | Winichelen Wongkin
Contoh UV dan PV



Anda boleh lihat sendiri bonus semasa di ruangan Business Center seterusnya ke Bonus Statement (Penyata Bonus)
  
Cara-Cara Mengira Bonus Duit (Cash) Shaklee: Panduan Untuk Ahli Shaklee | Winichelen Wongkin


Bila ada muat turun penyata atau slip bonus Shaklee, korang akan nampak penyata seperti ini. Kepada sesiapa yang ingin menjadikan Shaklee ini sebagai salah satu tempat menjana pendapatan, slip inilah yang anda perlu kemukakan kepada pihak bank apabila ingin membuat pembelian rumah, kereta dan lain-lain. (Berdasarkan kelayakan anda) 


Cara-Cara Mengira Bonus Duit (Cash) Shaklee: Panduan Untuk Ahli Shaklee | Winichelen Wongkin




Cara-Cara Mengira Bonus Duit (Cash) Shaklee: Panduan Untuk Ahli Shaklee | Winichelen Wongkin

Berikut merupakan pecahan bonus yang Shaklee sudah tolong untuk kira siap-siap untuk tiap ahli berdaftar. Sangat memudahkan pengedar sebenarnya. Namun, selepas ini korang juga boleh mengira dengan sendiri. 

Secara umumnya bonus duit Shaklee ini dikira dari jumlah peratusan jualan atau belian produk. Apabila anda mencapai sesuatu peratus, iaitu minima 150 UV atau anggaran jualan/PV ialah RM500 dan ke atas sebulan maka anda layak untuk menerima bonus yang akan dikreditkan terus ke dalam akaun masing-masing tiap 14hb setiap bulan.

UV - Tentukan PERATUS kelayakan bonus
PV - Tentukan NILAI bonus dalam Ringgit Malaysia 



Cara-Cara Mengira Bonus Duit (Cash) Shaklee: Panduan Untuk Ahli Shaklee | Winichelen Wongkin



Kita mulakan dengan pengiraan personal bonus.

Andaikan anda berjaya mencapai 150 mata/UV maka anda layak untuk dapatkan 5%.

Saya akan ambil contoh RM500 sebagai jualan ataupun PV untuk menunjukkan perbezaan bonus. Tapi yang sebenarnya bila % tinggi sudah pasti jualan atau PV juga tinggi kan. 

A - 150 UV iaitu 5% dan 500 PV maka, 500 X 5% = 'RM25.00'
Jika mencapai 300 PUV maka layak 8%, maka 500 X 8% = 'RM40.00'

Dan begitulah untuk untuk peratusan bonus seterusnya. 

Sekarang kita akan mengira untuk bahagian net personal bonus pula. Untuk ingatan bersama, jika ahli berdaftar di bawah kita sudah layak untuk mendapat bonus maka peratusan bonus kita dapat dari ahli berdaftar itu sudah berkurang. (Over ride bonus) Ini sebagai ganjaran untuk sokongan dan perkhidmatan yang kita tawarkan. (Coaching, Bantu urus stok, Penghantaran, etc)


A - PUV 150/PV 500
B - PUV 150/PV 500 (layak mendapat bonus 5%)

Maka GUV - Mata kumpulan akan menjadi 300, dan layak mencapai 8%.

Maka, 500 X 8% = 'RM40.00' Personal bonus. Dan NPB ialah 8% - 5% = 3%.
Kita hanya perolehi 3% dari belian ahli itu. 

500 X 3% = RM15

Oleh yang demikian jumlah bonus yang anda miliki ialah, RM40 + RM15 = RM55

Jika ada 5 ahli berdaftar dan semua layak untuk mencapai 5% bonus bagaimana pula? 

Kita akan kira jumlah dari 5 orang ini. 

150 x 5 = 750 uv + puv kita 150 = 900 GUV 
Dan berdasarkan jadual peratusan bonus kita akan layak untuk mendapatkan 11% bonus. 

Maka untuk bonus sendiri kita akan dapat 500 X 11% = RM55, seterusnya untuk downline 11% - 5% = 6%

Kita akan dapat 500 X 6% = RM30, RM30 X 5 orang = RM150. Jumlah sebenar bonus kita ialah RM55 + RM150 = RM205.

Anda juga boleh lihat contoh ini, 

Cara-Cara Mengira Bonus Duit (Cash) Shaklee: Panduan Untuk Ahli Shaklee | Winichelen Wongkin



Agak memeningkan namun bila sudah biasa untuk mengira, ia akan buat kita lebih senang untuk mencapai target. Selamat belajar semua!

Cara-Cara Mengira Bonus Duit (Cash) Shaklee: Panduan Untuk Ahli Shaklee | Winichelen Wongkin



Jika ingin berdaftar bersama kami boleh klik butang INI. 

Juga boleh buat bacaan lanjut mengenai produk kami DISINI. 


Continue Reading

Sunday, 8 August 2021

Tahniah Malaysia! Pingat Perak Acara Berbasikal (Keirin) Lelaki | Winichelen Wongkin

Tahniah Malaysia! Pingat Perak Acara Berbasikal (Keirin) Lelaki | Winichelen Wongkin


Nama Dato Azizulhasni Awang tidak asing lagi di seluruh Malaysia, dengan gelaran Pocket Rocket Man negara. Dan kali ini sekali lagi menghadiahkan kita sebutir pingat di temasya sukan terbesar dunia Olimpik Tokyo 2020. Yang pastinya lebih membanggakan kerana mendapat pingat perak, yang merupakan pingat kedua negara pada temasya Olimpik kali ini. 

Ini merupakan pingat kedua beliau untuk acara Keirin selepas memenanginya di Olimpik Rio 2016, 5 tahun lepas. 

Sedikit pengenalan mengenai acara Keirin ini, ia merupakan sukan berbasikal melibatkan pecutan yang mana ia di kawal oleh pemandu bermotor atau tidak bermotor pada awal perlumbaan . Ia di perkenalkan pada tahun 1948, dan pada tahun 2000 di bawa masuk sebagai salah satu sukan yang di pertandingkan di Olimpik Syndey, Australia. 


Tahniah Malaysia! Pingat Perak Acara Berbasikal (Keirin) Lelaki | Winichelen Wongkin


Secara menyeluruh peserta akan menghabiskan 6 pusingan (laps) dengan menggunakan basikal tanpa break dengan gear yang tetap. Kedudukan pelumba pada awal perlumbaan akan di undi dan dimulakan oleh "Pacer" dengan kelajuan 30km/j untuk 3 pusingan yang pertama dan akan bertambah ke 50km/j untuk memisahkan diri daripada pelumba-pelumba di atas trek. 

Loceng akan dibunyikan pada pusingan (lap) yang terakhir. 


Tahniah Malaysia! Pingat Perak Acara Berbasikal (Keirin) Lelaki | Winichelen Wongkin


Acara Keirin ini merupakan acara kegemaran Dato Azizulhasni Awang. Yang mana sepanjang menyertai Olimpik beliau mempunyai rekod yang sangat baik. 

Olimpik Beijing, China 2008, Dato Azizulhasni Awang berjaya menempatkan diri di top 10 terbaik. Pada tahun 2012 di London pula beliau berjaya menaiki tangga ke tempat 6 terbaik. Dan terus menghadiahkan kita pingat gangsa pada Olimpik Rio tahun 2016. Dan sekali lagi menggembirakan seluruh rakyat Malaysia dengan pingat perak pada olimpik Tokyo, 2020 ini. 


Tahniah Malaysia! Pingat Perak Acara Berbasikal (Keirin) Lelaki | Winichelen Wongkin


Tahniah Malaysia! Pingat Perak Acara Berbasikal (Keirin) Lelaki | Winichelen Wongkin


Dengan kejayaan Dato Azizulhasni Awang ini semestinya membuka lagi ramai anak watan untuk menyertai sukan berbasikal ini. Dengan menyaksikan seorang pelumba negara kita iaitu Syah Firdaus yang juga berada di pentas Olimpik sangat membanggakan. Semoga kilauan emas di acara berbasikal ini akan terhasil di temasaya sukan Olimpik akan datang. 

Satu negara bersorak kerana bendera negara berkibar gah di pentas Olimpik pada hari ini. Terima kasih Dato Azizulhasi Awang! Kami berbangga atas kejayaan anda. Demi Malaysia!





Continue Reading

Tuesday, 27 July 2021

Mari Kenali Website (Sistem) Shaklee: Panduan Untuk Ahli Berdaftar Shaklee | Winichelen Wongkin

 

Mari Kenali Website (Sistem) Shaklee: Panduan Untuk Ahli Berdaftar Shaklee | Winichelen Wongkin


Yang sudah berdaftar menjadi ahli Shaklee pasti tertanya-tanya macam mana untuk ketahui info dan bagaimana pula rupa website Shaklee ini kan. Jadi hari ini mari kita sama-sama kenali fungsi menu dan tab-tab utama yang ada di dalam sistem Shaklee. 

Jika sudah berdaftar sebagai ahli, anda semestinya punyai peluang yang sama tidak kira pangkat. Website dan sistem yang sama digunakan oleh tiap ahli berdaftar.

Secara umumnya inilah rupa sistem Shaklee bila anda masuk ke WEBSITE rasmi. Anda boleh memilih bahasa yang anda selesa untuk guna di bahagian atas sebelah kiri. 


Mari Kenali Website Shaklee: Panduan Untuk Ahli Berdaftar Shaklee | Winichelen Wongkin

Tiap-tiap butang tab itu ada fungsinya yang tersendiri, dan disini Winy akan kongsikan apakah fungsinya secara ringkas. 

Kita mulakan dengan tab ABOUT. 

Ini ialah bahagian untuk kita mengenali Shaklee secara ringkas. Di manakah cawangan-cawangan yang terdekat, kajian-kajian yang sudah dijalakan, latar belakang Shaklee. Sangat informatif dan mudah untuk difahami. 

Mari Kenali Website Shaklee: Panduan Untuk Ahli Berdaftar Shaklee | Winichelen Wongkin


Seterusnya kita beralih kepada WHY SHAKLEE. 

Mari Kenali Website Shaklee: Panduan Untuk Ahli Berdaftar Shaklee | Winichelen Wongkin


Tab ini di khususkan buat mereka yang tertanya-tanya bagaimanakah pelan bisnes Shaklee, dari misi dan visi, panduan produk, pengiktirafan yang Shaklee akan beri buat ahli berdaftar mereka. 

Seterusnya ke tab yang memang sentiasa akan di singgahi oleh ahli Shaklee iaitu SHOP. Di bahagian ini anda boleh melihat kesemua jenis produk, promosi-promosi yang di anjurkan dan juga melihat info tiap produk (saiz sajian, set-set cadangan, kuantiti, berat, info-info semasa dan juga bahan-bahan) 


Mari Kenali Website Shaklee: Panduan Untuk Ahli Berdaftar Shaklee | Winichelen Wongkin

Antara promosi bulanan yang layak di beli dan disertai oleh setiap ahli berdaftar. 

Korang boleh tukar kepada grid atau betuk list. Boleh juga tapis produk kepada yang hanya ada di dalam sistem/warehouse pada ketika itu. 

Mari Kenali Website Shaklee: Panduan Untuk Ahli Berdaftar Shaklee | Winichelen Wongkin




Mari Kenali Website Shaklee: Panduan Untuk Ahli Berdaftar Shaklee | Winichelen Wongkin


Anda boleh klik tiap produk dan lihat info, sumber-sumber dan kelebihan tiap produk. Bukan itu sahaja korang boleh untuk kongsikan link kepada sahabat handai mahupun ahli keluarga untuk sama-sama melihat info mengenai produk tersebut dengan menekan butang copy URL. 


Seterusnya kita lihat tab yang menjadi nadi untuk ahli yang berbisnes dengan Shaklee. Tak lain tak bukan, BUSINESS CENTER.


Mari Kenali Website Shaklee: Panduan Untuk Ahli Berdaftar Shaklee | Winichelen Wongkin


1. DASHBOARD 

Tempat kita lihat prestasi harian, berapa point, berapa bonus (untuk prestasi kelmarin). 


2. START HERE

Semua dokumen/pdf yang berkaitan dengan pelan dan bisnes Shaklee


3. GENEALOGY

Senarai ahli berdaftar, point dan jumlah jualan semasa


4. BONUS INQUIRY

Tempat untuk semak penyata bonus, breakdown/slip bonus


5. ONLINE ENROLLMENT

Pendaftaran ahli secara dalam talian


6. PREACTIVE LIST

Senarai ahli yg belum aktif ID-nya


7. UV TRANSFER

Untuk buat pindahan point/UV dan lihat senarai pindahan dari uplines


Conference points ialah bilangan point untuk melancong. Personal Group untuk melihat senarai nama ahli berdaftar di bawah organisasi kita. Business Leader Progress Report merupakan satu dokumen prestasi bagi seorang leader dalam Shaklee. Manakala, Shaklee Academy ialah bagi mereka yang layak untuk join kelas-kelas yang di anjurkan oleh Shaklee. Selalunya terbuka untuk Coordinator ke atas. 


Mari Kenali Website Shaklee: Panduan Untuk Ahli Berdaftar Shaklee | Winichelen Wongkin


PERSONAL UV - Point sendiri (Di bawah ID kamu)

GROUP UV - Point kumpulan (Sekali dengan yang berdaftar di bawah kamu)

PERSONAL PV - Belian/Jualan sendiri

GROUP PV - Belian/Jualan kumpulan

UV TO ACHIEVE - Berapa point yang kmu perlu untuk capai sesuatu bonus/rank


Mari Kenali Website Shaklee: Panduan Untuk Ahli Berdaftar Shaklee | Winichelen Wongkin


RESOURCES

Ini tmpt dapatkan info-info produk, kempen-kempen semasa Shaklee. Kelas-Kelas yang pernah di kendalikan oleh Shaklee. Jika ingin belajar lebih mendalam mengenai produk adalah digalakkan untuk masuk tab ini. 


Beralih kepada ruang akaun kita. MY ACCOUNT. 

Mari Kenali Website Shaklee: Panduan Untuk Ahli Berdaftar Shaklee | Winichelen Wongkin


Sekarang masuk dalam akaun kita. 


1. PROFILE

Tempat untuk tengok info kita yang telah didaftarkan dalam sistem. Mana ruang yang boleh edit tu,kita boleh edit bila-bila sahaja. 


2. MY E-ID

Ini kita punya kad keahlian boleh tambahkan gambar dan print.


3. BANK ACCOUNT

No akaun yg di daftarkan. Jika salah kena email shaklee untuk buat penukaran. Kena sertakan salinan IC ssekali dengan screenshot yang menunjukkan akaun itu milik kita.


4. PAYMENT OPTION

Boleh masukan no kad debit atau kad kredit kita untuk buat belian masa akan datang. 

Ada 2 pilihan PFX (Online banking) KAD (Autodebit)


5. ORDER HISTORY

Untuk lihat sejarah belian kita, dan juga no tracking dari shaklee.


6. VOUCHER

Ini kalau ada baucer dari Shaklee. 


7. TICKET

Kalau ada mengikuti program shaklee dan ada buat belian tiket


8. MY CP58

Ini untuk pelepasan cukai apabila suda menjadi leader


9. ADDRESS BOOK

Senarai alamat, kalau ada mau masukan alamat yang pelanggan terus direct pos boleh masuk sini dan tambah


10. WISHLIST

Yang mahu di beli


11. CONTRACT

Peraturan dan undang-undang jadi ahli shaklee


12. ACCOUNT SETTING

Sini untuk tukar password


Jadi ini sahaja panduan untuk memasuki website/sistem Shaklee. Mudah kan? 


Jika berminat untuk sertai kami jangan segan silu untuk menekan LINK ini.


Mari Kenali Website Shaklee: Panduan Untuk Ahli Berdaftar Shaklee | Winichelen Wongkin


Continue Reading